fbpx

Loading

Guy: ‘Als oud-leerling werken op ’t Rijks saai? Niet in mijn job’

Guy: ‘Als oud-leerling werken op ’t Rijks saai? Niet in mijn job’

't rijks

Guy Janssens liep zeven jaar lang als leerling door de gangen van ’t Rijks. Hij behaalde er zijn vwo-diploma, spreidde zijn vleugels en ging elders studeren en werken. Toch keert hij jaren later terug naar deze plek, voor de functie van roostermaker. Hoe dat hem bevalt? Guy Janssen vertelt erover…

Vertel: hoe heb jij jouw tijd als oud-leerling op ’t Rijks ervaren?

Guy: “Ik heb hier zeven jaar als leerling op school gezeten. In de eerste jaren op ’t Rijks heb ik vooral veel geleerd, maar in het derde jaar bleek ik mijn talen niet goed genoeg te beheersen. Ik werd teruggeplaatst naar de havo en had toen nog het geluk dat je vakken kon laten vallen in de bovenbouw. Dat deed ik, dus stopte ik met Frans en Duits. En zo kon ik even later toch nog afstuderen aan het vwo. Die laatste jaren, dat waren voor mij de meest sociale jaren op ’t Rijks. Hier leerde ik vrienden voor het leven kennen, gingen we in een tussenuren poolen bij ’t Provoosthuis of pakten we een terrasje in de stad. Alles klopte!”

‘Ik kende het hier en wist dat hier gezellig is, dat werkte mee om hier te solliciteren’

En nu, weer terug op ’t Rijks als roostermaker…

Guy: “Ja, grappig hè! In de jaren na ‘t Rijks heb ik vooral veel gestudeerd. Sterrenkunde, daarna Bouwkunde, en daar heb ik veel te lang over gedaan. Pas later, toen ik als teamleider bij Albert Heijn werkte, ontdekte ik wat ik echt leuk vond. Dat bleekt naast het omgaan met collega’s en klanten ook roosters maken te zijn. Toen ik hoorde dat ze bij ’t Rijks op zoek waren naar een roostermaker, sprak dit me meteen aan. Bovendien, ik kende het hier en wist dat het er gezellig was, dat werkte mee om hier te solliciteren. Mijn vader heeft hier ook altijd gewerkt. Misschien is het ook dat familiegevoel wat me heeft teruggebracht. Je weet waar je terechtkomt.”

De roosters maken voor 240 collega’s en 2400 leerlingen, is dat niet één grote chaos?

“Soms wel, soms niet. Roosters maken is eigenlijk een grote puzzel leggen. Het is heel analytisch. In de tijd dat ik hier in de schoolbanken zat, maakten de conrector en wiskunde collega’s deze analytische puzzel. Nu doe ik dit samen met twee collega’s. Het meeste werk is het maken van het jaarrooster, want daar zijn eigenlijk al de roosters op gebaseerd. Natuurlijk komen er wel iedere dag wijzigingen, bijvoorbeeld een docent die een periode uitvalt vanwege zwangerschap. Het is aan ons om dit gestroomlijnd te laten verlopen en na meer dan vier jaar krijg je dat als roostermaker wel in de vingers. Zeker aangezien het bij ons op kantoor altijd druk is, elk kwartier stappen er wel collega’s en leerlingen binnen met vragen.”

Een analytische puzzel maken terwijl je continu wordt onderbroken? Word je daar niet gek van?

“Tuurlijk! En dat is nog niet alles, want ook de mailbox stroomt vol met vragen en dan heb ik het nog niet over de telefoon gehad. Soms lijkt het vak van roostermaker heel monotoon, omdat we veel achter een beeldscherm werken. Maar juist doordat je met iedereen van ’t Rijks samenwerkt, maakt dat het werk als roostermaker heel dynamisch. We hebben contact met iedereen in de school, docenten, ondersteunende diensten, conrectoren en leerlingen.”

Pluk jij als roostermaker de vruchten van de vele schoolvakanties?

Guy, lachend: “Dat denken veel mensen wel, maar eigenlijk begint onze grootste piek pas tijdens de eerste weken van de zomervakantie. Dan wordt er van ons verwacht het jaarrooster van het volgende schooljaar af te ronden. En stiekem is dat het meeste werk. Daardoor begint onze vakantie twee weken later en om alles in goede banen te laten leiden, zijn wij na de zomervakantie een week eerder op school aanwezig. Dat hoort erbij. Daarentegen genieten wij wel van al die andere vakanties en dat is natuurlijk ook niet verkeerd.”

Is dit wat je als oud-leerling ooit verwacht had in een baan op ‘t Rijks?

Guy: “Nee! Als leerling heb je echt niet door hoe een schoolorganisatie werkt. Ik zat dicht op het vuur dankzij mijn vader die ook op ’t Rijks werkte, maar het is zoveel dynamischer dan hoe je daar als leerling tegenaan kijkt. Ik werk met drie collega’s heel intensief samen op een kamer, maar eigenlijk werk je met iedereen samen. Dan heb je het ineens over 2600 mensen waarmee je samenwerkt. Daarvan zijn er zeven oud-klasgenootjes, die hier ook lesgeven. Dat laat wel zien dat ’t Rijks een fijne plek is om als oud-leerling terug te komen.”

Dit is een productie in samenwerking met RSG ‘t Rijks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *